Kérdésem van román történészekhez...

Szőnyi Balázs írta 2020. 10. 07., sze - 09:53 időpontban

1812-ben Petru Maior Budán kiadott A dáciai románok kezdeteiről című munkájában ezt olvassuk: 

"Töhötöm nyilván tudott románul is, hiszen a magyarok korábban az Etelközben laktak. Etelköz pedig tudvalevően nem más, mint Ukrajna és Moldova területe, ahol ugyancsak románok éltek."

Az elmélet csírái a XVI. században születtek, de ekkor sehol nem találtak visszhangra. Két évszázaddal később a Bécsben tanult "erdélyi triász" tagjai megismerkedtek a latin nyelvvel és ahogyan az legtöbbször lenni szokott egy félig ismert nyelvi hasonlóság alapján őstörténetet gyártottak a románoknak. Ez az elmélet aztán központi román tanná nőtte ki magát és alapjaivá vált a román nacionalizmusnak. A magyargyűlölő románok a magyarokra a "bozgor", azaz hazátlan, jövevény kifejezést sütötték rá, ezzel kívánták Erdély földjét románná minősíteni. Micu Klein jogilag bizonygatta, hogy a románoknak a magyarokét és a szászokét megelőző birtokon belülisége van Erdélyben. Mivel azonban a románoknak jobb a nemzetközi "imázsa", mint a magyaroké, ezen ideológiájukkal árasztották el az egész világot; a nagy enciklopédiák és lexikonok e tanokkal vannak tele. (A magyarok igazi őstörténete egyetlen nemzetközi kiadványban sem szerepel.)

Dr. Kazár Lajos kérdéseket állított össze a román történészekhez, akik nagyszerű könyveiket teleírták mindenféle badarsággal:

1. Feltételezve, hogy a románok állandó lakosai voltak azon földnek, melyet ma Erdélynek hívnak, s ahonnét a római telepeseket és légiókat Kr. u. 270 körül kivonták, és tekintve, hogy a rómaiakat ott követő népek: a gótok, hunok, gepidák, avarok, bolgárok mind elsöprődtek a népvándorlás sodrában, miközben – a dáko-román elmélet követői szerint – a románok elei ugyanott „barlangokban élve" megmaradtak, jó lenne tudni, pontosan mely barlangokban élték túl észrevétlenül a háborúkkal teli hat évszázadot a magyar honfoglalásig?

És hol vannak az idevágó régészeti bizonyítékok: hálófülkék, edénytöredékek és egyéb háztartási eszközök, szemétdombok és más leletek, amelyek tanúsítják a „dáko-román" tömegeknek ilyen barlangokban folytatott állandó életét? (U.i. ilyen leleteket még nem talált senki).

2. Minthogy a dáko-román elmélet követői azt állítják, hogy a románok a IV. vagy V. században vették fel a kereszténységet a ma Erdélyként ismert földön, tudni szeretnénk a románok „dáko-román" őseinek olyan lehető alkotásairól, amelyek jól rejtett barlangokban fennmaradhattak volna, például – vallásos alkotások az állítólagos megkeresztelkedés előtti időszakból; – vallásos alkotások a megkeresztelkedés és a románoknak a Magyar Királyság okmányaiban a 13. század elején először történt említése között. Különösen érdekelnének bennünket feliratok (akár dák, akár latin nyelven az első időszakból és latin vagy új-latin nyelven a másodikból) barlangtemplomok falain, sírköveken vagy egyéb kultikus tárgyakon? U.i. a római civilizáció ilyen tanújelei nem hiányoznak más területeken, amelyek valaha a rómaiak birtokai voltak.

3. Mi a magyarázat arra, hogy a románok nyelvében Erdélynek sem a dákoktól származó neve (ha ilyen egyáltalán volt), sem a tartomány római neve (Provincia Dacia) nem maradt meg? Miért volt szükséges a románok őseinek az ómagyar Erdei nevet kölcsönözniük, amit némi hangtorzítással mindmáig Ardeal-nak neveznek?

4. A 19. században élt Alexandra de Cihac román nyelvész elemzése szerint (Dictionnaire étymologique de la langue roumainé) a román nyelv szókincse akkor a következő összetételű volt:

45,7% szláv , 31,4% latin , 8,4% török , 7,0% görög , 6,0% magyar , 0,6% albán , és valamelyes ismeretlen eredetű, de dák eredetű egy sem. Hol vannak a dák maradékok?

5. Mivel lehet magyarázni, hogy számos, feltűnően közös vonás van az albán és a román nyelvben? A történettudomány nem tud arról, hogy az albánok elei Erdélyből vándoroltak volna a történelmi Albánia területére, viszont Albánia szomszédsgában már a 10. században nagy terjedelmű oláh (vlach) szállásterületek léteztek. Arumun és Megleni románok ma is élnek ott jelentős számban.

6. Miért volt a románok liturgiája (egyházi szertartási nyelve) Erdélyben még a 19. században is szláv (tehát sem latin, sem görög, de még oláh/román sem), és miért volt az oláh/román papság olyan sok tagja évszázadokon át szerb vagy bolgár eredetű?

7. Mi a magyarázat arra, hogy a rómaiak állítólagos leszármazottai között még a papok is nem a latin írást, hanem a cirillt használták még a 19. században is? Ha a románok dákó-román ősei a tőlük elvárható latin betűket később cserélték fel a cirillel -amely csere nem történhetett a 9. század közepe előtt (mert korábban cirill írás nem létezett) -, akkor miért történt ez a csere Erdélyben, a Magyar Királyság területén, ahol semmilyen más népcsoport nem használt cirill írást a törökök elől menedéket kérő szerbek és oláhok előtt? Mi értelme lett volna egy ilyen cserének Magyarországon?

8. A Regestrum Varadiense (Váradi regesztrum) nagyváradi püspökségnek isten ítéletek pere egész Kelet-Magyarországra kiterjedő illetékességi területén 1205 és 1238 között lefolyt perekre vonatkozó hivatalos feljegyzéseit tartalmazza, melyekből kb. 600 helységnevet és kb. 2.500 személynevet gyűjtöttek ki. Egyik lista sem tartalmaz egyetlen olyan nevet sem, mely oláh/román eredetű volna. Mi ennek a magyarázata?

9. Mi a magyarázata annak, hogy az állítólag dák és római ősöktől származó oláhok/románok -jóllehet a dákoknak voltak megerősített városaik, a rómaiak pedig messze földön híresek voltak nagyszerű városok építéséről – egyetlen várost nem létesítettek Erdélyben, sem a magyar honfoglalás előtt, sem azután? Mi több: az oláh/román nyelvben az órás (város) szó az ómagyar waras kölcsönzése?

10. Erdély településtörténete azt mutatja, hogy a 13. század végén 511 falunévből csak 3 volt román eredetű. Talán csak a 13. században kezdtek a románok Erdélybe bevándorolni?

11. Mi az oka annak, hogy Erdélyben egyetlen folyó vagy nagyobb patak neve sem román eredetű?

Hozzászólások

Póka Károly

2020. 10. 07., sze - 12:03

Először is tisztázni kellene, hogy a dákok kik voltak. Semmi közük nincsen ahhoz a népcsoporthoz, amelyt nem régen még oláhoknak és vlachoknak hívtak. Tehát a dák megnevezés már önmagában lopott a kedves "román" testvéreink részéről. A Románia név is lopott, mert a bizánci császár megnevezése volt basileus romaion, tehát az ő országa volt Románia, vagy más néven Bizánc.

Póka Károly

2020. 10. 07., sze - 15:16

Egyébként a dákok hegyi szkíta népek voltak. (Dák.. dag.... dagadék) lásd Törökországban a Nimrud Dag = Nimród hegye. vagy az örmények szent hegye a Musza Dagh. Szegény dákok forognak a sírjukban ha tudják, hogy kik használják a nevüket.

vlah=aromán=ro…

2020. 10. 07., sze - 15:56

Azt is meg kellene nézni, hogy a fenn maradt közel 30 dák szó, miért bír jelentéssel a mai lett és litván nyelvben, és csak 1 kis töredéke hasonlítható nagy nehezen román szavakhoz..
Ugyanakkor Hérodotosz szerint a Dákok-Dahák (görögül Géták) a Duna alatt éltek a mai Bulgária és nem Rumánia területén, mely az ókori Bizánci birodalom neve volt a görögök nyelvén, az Ottomán törökök előtt, míg a Duna felett a mai Erdély és Magyarország területén az Agathyrsi( magyarul Agathürsz) szkíta törzs élt.
A vlahok (saját megnevezésük szerint arománok, magyarul oláhok) saját történelmük szerint a bizánci birodalomból menekültek a törökök elől. Ugyebár a vlahok alapították Wallachiát, a mai dél Romániát a XIII . században.
Biztos véletlen

Beke Ernő

2020. 10. 16., p - 08:05

Feltevésekre, valószínűségekre történelmet nem lehet alapozni! Egy kihalt népcsoportra rá telepedve, és rájuk hivatkozva mint ősök, akik már tiltakozni se tudnak utódjaikon keresztül, mert nincsenek, az megint csak egy történelmi szegény múltú népre utal, akik ezt teszik. Kitalált, kártya vár az egész iromány!

Mese helyet beszéljenek a tények: Mohács után Erdélyben és Pártiumban élte túl a magyarság kevésbé háboritva az évszázadokat,a 17.százat végén a Habsburg diasztia szállta meg az országot.Megkezdődött a rekatolizáció,vagy a mai kifejezéssel az antireformáció, a magyar és a szász lakosságnál kevés sikerrel. A régi katolikus birtokokat elvették a teljes román lakosság elhagyta a pravoszláv vallást és 1700-évek elejátől áttért a görögkatolikus vallásra, később betelepülők a szerb ortodox vallást vették fől kötelezöen. A román ortodox vallást 1867 évben vezették be, de a Constantinápolyi pátriárka nem ismerte el.A Görögkatolikusuk megkapták az elkobzott protestáns vagyonokat. A 18.század elején a román népeség is részese volt a török utánni népesség áttelepüléseknek ekkor már a román lakosság kitette a 1/3-ot.Erdélyben.

Pál Attiláné

2020. 11. 08., v - 23:09

Részletek az Arvisurából: "megmozdult a föld Káspivár birodalmában is. A Daha vezér által elfoglalt részén és Magyarkán át 100 medvetoros év alatt a szamojédok után mentek az Ergáni földháton át észak felé, míg nagyobb tömegben Eszter asszony vezetésével a pelazg földek feletti erdőségekben telepedtek le". "átkelve a pelazg telepeknél csatlakoztak a dahákhoz". "Kerecsen át a szkíta-saka hajósok segitségével érkeztek a földrengésmentes vidéken át Eszter asszony településének helyére, ahol a középkorú, özvegy asszonyt .... Arnó feleségül kérte. Ez a daháknál nagy elégedetlenséget keltett". "a dahák-iller törzse ellenségesen viselkedett velük szemben". (Paál Zoltán: Arvisura 282. oldal - Arnó és valetri Tűz-víz hegyek, Hatsas fősámán és Luvij rovása) ( Szerintem Eszter aszony földje = Isztria. A dahák népnév, vagy törzsi név több helyen feltűnik az Arvisura lapjain, amit persze a történészek nem igen olvasnak el).

valentin.geamb…

2022. 07. 14., cs - 11:35

Buna ziua. Am citit materialul cu mare atentie si interes. Este un punct de vedere. Mai sunt multe altele. Doream specificate : izvoare de documentatie,urme arheoligice ,limba,obicieiuri,convetuirei si multe altele. Consider ca cei cca. 1000 de ani trebuiau cu ,mai multa atentie studiate. In rest asa cum am spus este o interesanta abordare istorica.

Új hozzászólás